Sunday 24 November 2013

Cara Menghilangkan Popup IDM 'Fake Serial Number'

Tutorial kali ini tok akan mejelaskan tentang bagaimana cara menghilangkan Window (sering disebut Pop-up) IDM yang mengganggu ketika sedang melayari internet, window itu disebabkan kerana kita menggunakan IDM Full Version berpunca daripada Crack/Keygen/Patch, dsb.

Fenomena ini terjadi di IDM versi 6.18 dan terjadi pada bulan November ini,ingatkan jadi dekat tok punya IDM sahaja, tapi bila tok buka Facebook banyak orang dari beberapa Group yang mengeluh kerana masalah ini,



Dengan adanya masalah ini tok berinisiatif mencari bagaimana cara membaiki semua ini, dan tok jumpa satu tutorial/cara yang sangat mudah untuk di praktikkan oleh siapa saja bahkan untuk newbie atau orang awam sekalipun, kerana tidak memerlukan Aplikasi/Software/Crack/Patch/Keygen Tambahan, mesti ada yang bertanya mengapa tok tidak menggunakan seperti software tambahan untuk menghilangkan masalah ini, tok berpikir supaya kita tidak bergantung pada software sepenuhnya, dan berusaha, dan kalau-kalau toolsnya terdapat virus dsb yang dapat membuat korang lagi sakit kepala.Kerana tutor ini tidak memerlukan korang untuk mematikan Anti Virus, jadi tok jamin tutorial ini selamat.Mari kita mencuba:

Sebelum itu tok nak korang semua buat macam dalam gambar di bawah. Nanti senang nak rename file.
Korang buka control panel >> Appearance and Personalization >> folder option.
Unmark pada bahagian yang tok merahkan..

1. Keluar/Tutuplah Terlebih dahulu IDM, dan tutup juga IDM yang berada Tray Icon

2. Sekarang buka directory software IDM yang berada di (C:\Program Files\Internet Download Manager) dan cari File yang bernama "IDMGrHlp.exe" ubah nama dan exstension file  menjadi "idmhelp_old.exe".
3. Tekan "Enter" atau ok setelah selesai merename Filenya, Enjoy....... Notifikasi Fake Serial Number Internet Download Manager yang menggangu tidak akan muncul lagi, di desktop korang.

Tok pasti akan ada keluhan satu lagi iaitu selepas korang merestart laptop/komputer akan ada suatu peringatan seperti gambar dibawah ini.
Jadi apa yang harus korang lakukan, korang tidak perlu melakukan apapun kerana peringatan itu hanya akan keluar setelah korang on pc/laptop, dan pop-up window yang biasanya muncul tentang notifikasi Fake Serial sudah hilang atau sudah bersih, Pop-up yang menyuruh kita reinstall adalah suatu permainan IDM untuk menberitahu, kita menggunakan IDM Trial lagi. dan sayang sekali permainannya sudah diketahui oleh tok. buktinya tok menggunakan IDM ini untuk mendownload Files atau Video, Musik, dsb tidak ada masalah.
tapi jika korang tetap rimas/bosan akan notifikasi ini ada suatu Alternatif atau jalan keluar untuk memperbaikinya atau mengatasinya atau menghilangkanya, dan caranya tentu sangat mudah, simple, dan sederhana.ikut tutornya.

1. Hampir sama dengan cara diatas tapi kali ini terus lompat ke step-2 ,Buka directory software IDM yang berada di (C:\Program Files\Internet Download Manager) dan cari File yang bernama "idmBroker.exe"ubah nama dan extensionnya menjadi "IDMGrHlp.exe"
2. Enjoy, dan rasa nikmat mendownload tanpa batas dan tanpa ada gangguan seperti Fake Serial Number atau ada Files yang Hilang.

Untuk menguji tutorial ini menjadi ke tidak korang boleh mencubanya dengan merestart pc/laptop korang. 

sekian terima kasih.

0 comments:

Post a Comment

Anda boleh tinggalkan komen di tempat yang telah disediakan..