Tuesday 11 September 2012

Reset dan Refresh Windows 8 tanpa DVD


Seperti yang kita ketahui, Microsoft telah memperkenalkan dua ciri-ciri menarik di windows 8, iaitu ciri Reset dan Rerfresh Windows 8, ini adalah ciri-ciri baru untuk membantu kita memperbaiki semua masalah di windows 8 dengan me-reset atau me-refresh semula tatacara (setting) windows 8. Ciri-ciri ini membolehkan kita untuk menetapkan Windows 8 ke tatacara tetapan lalai, atau menetapkan semula Windows 8 ke tetapan kilang (tatacara awal) dengan memadam data dan aplikasi yang telah dipasang.
Refresh PC membolehkan Kita untuk mengembalikan semua tetapan Windows ke tetapan lalai tanpa mengeluarkan dokumen kita termasuk muzik dan fail-fail lain, dan Kembalikan PC iaitu reinstalls Windows dan membuang semua fail, termasuk fail dokumen kita.


Salah satu masalah yang ditemui iaitu kita harus memasukkan DVD atau media pemasangan untuk melakukan tugas reset dan refresh windows 8 ini, apabila kita menjalankan perintah reset atau refresh windows 8, kita akan mendapati mesej: "Insert media: Some files are missing. Your Windows installation or recovery media will provide these files ".

Walaupun kita sudah mempunyai media pemasangan DVD windows 8 ini, tapi alangkah baiknya jika kita boleh menetapkan semula atau merefresh windows 8 tanpa menggunakan DVD atau media pemasangan windows 8 yang lain, sila ikuti langkah-langkah berikut.

Cara menyiapkan windows 8 untuk menetapkan semula atau merefresh pc tanpa meminta media pemasangan (DVD)

1.Pertama kali kita harus membuat sebuah folder di root folder pemasangan windows 8, kalau windows 8 dipasang di partition C: maka buatlah sebuah folder dengan nama Win8 di drive C:



2. Setelah itu masukkan DVD atau media pemasangan windows 8, cari folder source dan copy file install.wim ke folder yang telah kita buat tadi di drive mana terdapat windows 8 (Contoh disini = c: \ Win8)

Tambahan: bagi yang punya file. ISO windows 8, klik kanan file ISOnya dan pilih pilihan "Mount" kemudian cari dan copy file install.wim di folder Source.
3. BukaCommand prompt dengan hak admin, caranya: taip CMD di start screen untuk menjalankan command prompt dengan hak akses administrator.

4. Setelah tetingkap Command prompt terbuka, taipkan command berikut:
reagentc.exe /setosimage /path C:\Win8 /target c:\Windows /Index 1
Cara reset dan refresh windows 8 tanpa media pemasangan (DVD)

1. Jalankan Metro Control Panel atau Setting PC dengan menekan butang Windows + I (butang keyboard bergambar logo windows dan huruf I) kemudian diikuti dengan menekan butang Enter.


2. Pada panel sebelah kiri klik pd butang General untuk melihat pilihan Reset dan Refresh PC. Kita tidak akan diminta untuk memasukkan media pemasangan windows 8(DVD).