Monday 24 September 2012

mendapatkan semula wireless network security key (WEP atau WPA) dalam windows dengan wirelesskeyview

Apabila menyambung kepada rangkaian yang selamat tanpa wayar atau Wi-Fi sambungan yang dirahsiakan dengan WEP, WPA atau WPA2, Windows akan menawarkan untuk menyimpan dan ingat kunci keselamatan rangkaian yang digunakan untuk disambungkan kepada sambungan wayarles bercagar supaya Windows secara automatik boleh mengesahkan denganrouter atau gateway untuk login dan menyambung ke rangkaian WiFi di dalam masa akan datang. Walaupun kunci keselamatan rangkaian wireless automatik disimpan oleh Windows "kekal", sesetengah pengguna mungkin terganggu untuk ingat kunci kata laluan. 

Dalam mana-mana kes di mana pengguna tidak boleh ingat atau hilang kunci keselamatan rangkaian untuk sambungan wireless Wi-Fi, dan tidak mampu untuk mendapatkan kunci keselamatan dari router atau gateway, utiliti freeware, WirelessKeyView boleh membantu untuk mendapatkan semua kunci keselamatan rangkaian wireless atau kata laluan yang digunakan di WEP, WPA atau WPA2 encryption protocol yang disimpan di dalam komputer tempatan oleh perkhidmatan 'Wireless Zero Configuration' Windows XP dan oleh perkhidmatan 'AutoConfig WLAN' Windows Vista. WirelessKeyView membolehkan pengguna dengan mudah menyimpan semua kunci kepada fail teks / html / xml, atau menyalin sebuah kunci tunggal ke clipboard, tanpa perlu menggunakan alat untuk mendedahkan, memaparkan atau menunjukkan  kata laluan asal  atau kunci yang tersembunyi di sebalik asterisk.

WirelessKeyView bukan alat hacking atau alat penembusan untuk memecah masuk ke dalam rangkaian keselamatan wireless  atau dilindungi. Ia hanya mendapatkan semula kekunci Windows disimpan atau kata laluan dari lokasi pendaftaran atau fail (under HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\WZCSVC\Parameters\Interfaces\[Interface Guid] dalam Windows XP atau \ProgramData\Microsoft\Wlansvc\Profiles\Interfaces\[Interface Guid] dalam Windows Vista), menyahsulit kunci keselamatan dan menunjukkan ia kepada pengguna akhir.


WirelessKeyView mempunyai beberapa kelemahan. Ia hanya berfungsi jika kunci keselamatan digunakan dengan built-in sokongan wirelesss Windows ', dan tidak berfungsi apabila digunakan dengan perisian pihak ketiga yang beberapa vendor kad wireless yang digunakan untuk menyambung sambungan wireless,dalam Windows XP, yang sangat berbeza ialah WPA-PSK kunci 128-bit akan diambil di bawah 'Key (Hex) lajur  tidak boleh ditukar kembali ke teks kunci asal, tetapi juga boleh digunakan untuk menyambung kepada rangkaian tanpa wayar sama seperti kunci asal.



Download WirelessKeyView for 32-bit system: wirelesskeyview.zip
Download WirelessKeyView for 64-bit system: wirelesskeyview-x64.zip