Sunday 1 April 2012

Cara Menggunakan Remote Desktop Google Chrome



Google Chrome Remote Desktop adalah aplikasi dari web store google yang berguna untuk me-remote komputer dari jarak jauh , yang mana boleh kita gunakan untuk mengakses komputer orang lain hanya dengan memakai browser chrome. Sebagai sebuah Remote desktop yang menyokong lintas-platform, kita boleh menggunakannya untuk mengakses dan pelbagai antara komputer bersistem operasi windows, linux, macos mahupun chromebooks. yang kita perlukan hanyalah browser google chrome dan aplikasi Chrome remote desktop dipasang bersama google chromenya.
Dalam artikel ini akan ditunjukkan cara untuk me-remote komputer menggunakan browser google chrome.
1.Buka Google Chrome anda,sila ke Download Remote Desktop Google Chrome untuk mendapatkan extension google chrome.
Klik pada butang "Add to Chrome", Kita akan diminta untuk memasukkan alamat email dan password, jika telah login sebelumnya maka tidak akan diminta lagi untuk memasukkan alamat e-mel dan password.
2.Klik butang "Yes" untuk pengesahan memuatturun dan memasang aplikasi Remote Desktop Google Chrome, saiz filenya ~ 19MB saja.


3.Setelah proses penginstallan selesai, kita boleh melihat sebuah aplikasi baru jika kita membuka tab baru (tekan Crtl + T), klik ikon Remote Desktop pada tetingkap tab baru untuk menjalankan aplikasi.
4.Pada skrin selanjutnya, klik butang "Continue" untuk memberikan izin selanjutnya ke komputer kita.

5.Akhirnya, Aplikasi Chrome Remote Desktop akan meminta izin anda untuk melihat alamat e-mel anda, melihat komputer Chrome Remote Desktop anda, dan melihat atau menghantar mesej chat. Klik butang "Allow" untuk memberi akses kepada komputer anda dengan orang lain.
6.Klik "Share This Computer" untuk menghasilkan kod unik untuk sesi saat ini, kemudian kirimkan kod unik ini kepada kawan-kawan yang ingin mengakses komputer kita secara remote (internet).


Cara melakukan Sambungan ke komputer orang lain (me-remote)?


7.Hanya klik "access a shared computer" dan masukkan Kod unik yang diberikan kemudian klik butang "Connect"

Cara baru me-remote komputer orang lain ini dengan hanya menggunakan browser google chrome ternyata sangat mudah untuk dilaksanakan.

Selamat Mencuba!!