Sunday 10 February 2013

[Giveaway]Eraser

Adakah anda mempunyai file yang tersangat rahsia pada komputer anda,yang tidak mahu sesiapa melihatnya sehingga anda membuang file tersebut??
Ia masih wujud jika anda sudah membuangnya.Ia menunggu untuk di pulihkan oleh pihak polis,FBI atau mana-mana penggodam.
Apabila anda memadam fail, data masih akan ditinggalkan pada pemacu keras anda(HDD).Satunya perkara yang sebenarnya berlaku ialah bahawa Sistem Operasi membuang rujukan fail dari jadual sistem fail. Kandungan sebenar fail boleh dipulihkan dengan menggunakan perisian pemulihan khas, contohnya FinalData (http://www.finaldata.com/).

Ia adalah seperti,apabila anda telah menulis sesuatu di atas kertas dan padam menggunakan pemadam. Teks itu masih ada, dan anda masih boleh membacanya jika anda mahu. Tetapi jika anda menulis sesuatu yang baru atas teks dipadamkan, memadam teks baru dan mengulangi ini beberapa kali, teks asal tidak akan boleh dibaca lagi.
Prosedur yang sama boleh digunakan pada cakera keras. Fail akan dikosongkan, ditimpa, dikosongkan, ditimpa berulang lagi sehingga ia selamat untuk memadam fail. Tinggalan magnetical fail akan dilindungi oleh data lain dan fail tersebut mustahil untuk dipulihkan.


Jika anda tidak mahu untuk membuat aplikasi anda sendiri untuk overwrite fail (atau menghabiskan masa anda melakukan ini secara manual), anda boleh memuat turun aplikasi tersebut.
Anda boleh mendapatkan aplikasi ini di: Download atau Home page


0 comments:

Post a Comment

Anda boleh tinggalkan komen di tempat yang telah disediakan..